Arbejdsmiljø

Sådan skaber du det bedste arbejdsmiljø

Har du et kontor, eller ønsker du at skabe et bedre arbejdsmiljø? I så fald er denne guide omhandlende, hvordan man skaber det bedst mulige arbejdsmiljø perfekt for dig. Den er skrevet specifikt til kontorer og større arbejdspladser / fællesskaber. Denne praktiske guide vil hjælpe dig med at navigere rundt i de mange forslag til, hvordan man får det bedste arbejdsmiljø. Det kan være et meget komplekst emne, og der vil nok aldrig komme et konkret svar på hvad der er rigtigt og forkert. Men med denne guide får du et godt overblik over hvad du skal tænke over for at skabe det bedste arbejdsmiljø.

Guiden vil komme ind på:

  • Glade og tilfredse medarbejdere
  • Sparring kollegaer imellem
  • Indretning

 

Glade og tilfredse medarbejdere

Det klart vigtigste punkt i til at kunne skabe det bedste arbejdsmiljø er at have glade og tilfredse medarbejdere. Til netop dette findes der naturligvis ikke en facitliste, da alle er forskellige. Til gengæld er der mange tiltag man kan gøre sig for at sikre sig deres tilfredshed. En måde at opnå dette på er ved at lave sociale arrangementer, der vil kunne få skabt noget mere social interaktion medarbejderne imellem. En anden måde er ved at give flere personalegoder. Dette kan gøres på mange måder, men det er altid en god ide at tænke kost indover. Tilbyd dine medarbejdere lukrative madordninger og tilbyd dem gode provianter på arbejdspladsen såsom frisk frugt og god kaffe.

 

Sparring kollegaer imellem

En stor del i af at have et godt arbejdsmiljø er, at kollegaerne har mulighed for at sparre med hinanden hele tiden. Til dette er åbne kontorer en rigtig god mulighed for at indbyde til flere arbejdsrelateret samtaler mellem kollegaer. For at det ikke skal kunne tage overhånd og være forstyrrende for de andre medarbejdere kan man med fordel implementere åben og lukket tid. Det foregår således:

  • Åben tid. Ved åbent tid er det tilladt at forstyrre sine kollegaer om problemstillinger man kunne opleve og derved skabe dialog omkring løsning af dette. Åbent tid er derfor anbefalet til at være over to intervaller af 1 time. En gang før frokost og en gang efter.
  • Lukket tid. Lukket tid er modsat af åbent tid og det er derfor ikke tilladt at forstyrre sine kollegaer med andre problemstillinger med mindre det er akut. Her er akut nøgleordet.

Åben tid og lukket tid er derfor også med til at effektivisere dine medarbejderes arbejdsgang og sørger for, at man bliver forstyrret mindst muligt.

 

Indretning

Et af de klart vigtigste elementer for at skabe det bedste mulige arbejdsmiljø er indretningen af jeres kontor. Der er rigtig mange måder at kunne indrette sine kontorer på, herunder Feng Shui. Feng Shui, som betyder Vind og Vand, omhandler at kunne skabe et harmonisk samspil mellem mennesker og deres omgivelser. Feng Shui er bevist at skabe et bedre arbejdsmiljø, hvis udført korrekt. Inddel dine kontorer og rum til forskellige problemstillinger. Analysearbejde kræver ro og stilhed, hvorfor det giver mening at male lokalerne i mere rolige farver som blå. Salgsarbejde er ofte mere intenst, hvorfor det giver mening at bruge mere intense farver som rød. Udover malingen af rummene er møblerne også en vigtig faktor, hvor især komfort er nøgleordet. Til dette har Naver Collection et hav af forskellige muligheder.