En stor del i af at have et godt arbejdsmiljø er, at kollegaerne har mulighed for at sparre med hinanden hele tiden. Til dette er åbne kontorer en rigtig god mulighed for at indbyde til flere arbejdsrelateret samtaler mellem kollegaer. For at det ikke skal kunne tage overhånd og være forstyrrende for de andre medarbejdere kan man med fordel implementere åben og lukket tid. Det foregår således:
- Åben tid. Ved åbent tid er det tilladt at forstyrre sine kollegaer om problemstillinger man kunne opleve og derved skabe dialog omkring løsning af dette. Åbent tid er derfor anbefalet til at være over to intervaller af 1 time. En gang før frokost og en gang efter.
- Lukket tid. Lukket tid er modsat af åbent tid og det er derfor ikke tilladt at forstyrre sine kollegaer med andre problemstillinger med mindre det er akut. Her er akut nøgleordet.
Åben tid og lukket tid er derfor også med til at effektivisere dine medarbejderes arbejdsgang og sørger for, at man bliver forstyrret mindst muligt.